06-03-2017
Parlem amb... David Calle, fundador d'UNICOOS.

David Calle és el fundador i CEO d’UNICOOS, una acadèmia on-line gratuïta amb vídeos explicatius sobre Matemàtiques, Física, Química i Tecnologia per a Secundària, Batxillerat i primers cursos universitaris. David Calle, a més a més, està nominat al Global Teacher Prize 2017. Barçakids parla amb ell de tot això, i del que vindrà després.

Com va sorgir unicoos i com funciona?

Vaig decidir començar a gravar vídeos per dues raons fonamentals: per una banda, molts dels alumnes de la meva acadèmia em demanaven més temps per preparar els seus exàmens i resoldre els seus dubtes, per ajudar-los amb els deures, i em deien que se sentien sols quan estudiaven per la nit, o durant els caps de setmana. Em costava moltíssim també que aconseguissin el nivell dels seus companys amb el temps que jo els podia dedicar. Per altra banda, fa sis anys, per culpa de la crisi, molts van haver d’abandonar les meves classes perquè els seus pares van deixar de tenir recursos. Vaig pensar que gravar vídeos per a ells podria solucionar aquests dos problemes, vaig pensar que podria ser la meva petita i humil aportació al món en què vivim.

Per què es diu unicoos?

Vaig estar dos mesos buscant un nom que tingués alguna cosa a veure amb les ciències i que tingués un domini .com lliure, i no en trobava cap. Estava desesperat. Fins que un dia, menjant una bossa d’aperitius, vaig llegir “sabores unicoooooooos” i ho vaig veure ràpidament. Em permetia jugar amb la frase “somos unicoos”, en què crec fermament. A més, “uni” ve d’universal i universitat… Vaig decidir posar-hi dues “oo” perquè tenia un amic que deia que tot allò que tenia dues “oo” triomfava a internet: Google, Facebook, Yahoo… I tenia el domini lliure…

Felicitats per la nominació a Millor Professor del Món… Què se sent?

Al principi, no ho veia molt clar, ja que només sóc un professor entre milions i no em considero millor que cap d’ells. I després, una gran responsabilitat que em prenc com un honor, ja que si abans, a causa de la meva feina a unicoos, ja em sentia el professor de milions d’alumnes d’arreu del món, ara també sóc el representant de milions de professors, de la seva feina. I es tracta d’inspirar-los i d’enaltir la seva tasca, posar en valor allò que fan.

Relacionat amb la nominació, un dels valors que treballem des de Barçakids és el de l’ambició, de l’esperit de superació. Has arribat a la teva meta? Tens altres projectes de futur que ens vulguis fer conèixer?

No, encara no he arribat a la meva meta i per això porto lluitant diversos anys i no pararé fins a aconseguir-la. Fins ara hem pogut ajudar, gratis, sense cap tipus de recurs, des d’unes golfes, a milions de nois i noies. Somio en poder trobar recursos per a poder-los ajudar més i millor. La idea és gravar vídeos de més assignatures, contractar altres professors, millorar la pàgina web, que professors de tot el món facin servir unicoos.com com a eina de suport…

Com veus l’ensenyament en el futur?

M’imagino alumnes asseguts en cercles, dividits en grups, treballant en un projecte comú, posant cadascú el millor d’ells mateixos i la millor de les seves capacitats. Sempre insisteixo en què són únics, no té cap sentit que un alumne assisteixi frustrat a classe perquè no se li dóna bé una determinada assignatura. Pot ser el millor dels líders o el que més pot aportar al grup si aconsegueix trobar la seva veritable capacitat o allò que l’apassiona. M’imagino professors guiant aquests alumnes, fins i tot aprenent d’ells, al seu costat. Intentant que els seus alumnes siguin cada cop millors, no necessàriament els millors. M’imagino algunes classes amb realitat augmentada, amb ulleres de cartró que permeten visitar la Capella Sixtina, el fons del mar o l’estratosfera… I per descomptat, aposto per l’ús del vídeo com a eina d’ajuda, sóc un ferm defensor de “l’aula invertida” (flipped classroom) com a mitjà per a què el model educatiu tradicional s’adapti als temps que vivim, a la societat actual i a la naturalesa dels nostres nois i noies.

Des de Barçakids promovem l’educació en valors, posant a l’abast de la comunitat educativa (Docents, Nens i Nenes, i Família) una sèrie de recursos educatius basats en l’esport i els valors. Creus que és important l’educació en valors? La incorpores al preparar les teves lliçons?

Per a mi és la més important, més important que saber fer equacions o saber-se de memòria la taula periòdica. De fet, crec que s’hauria de potenciar més a les escoles: el treball col·laboratiu, com comentava abans, pot ajudar-nos. El que és realment important és que siguin assertius, que sàpiguen defensar les seves idees i projectes amb educació i respecte, que siguin tolerants, pacients, empàtics, que sàpiguen treballar en equip, que valorin el que fa diferent als demés. A les xarxes socials intento potenciar-ho. I en els meus vídeos no paro d’insistir en què l’única manera d’aconseguir les teves metes és treballar durament i no rendir-se mai. Fins i tot vaig escriure un llibre titulat No et rendeixis mai

Quin és per tu el valor més important?

El respecte. Sense cap dubte.

Quins valors creus que apliques en el teu dia a dia a la feina? Algun valor que pensis que has de millorar?

La passió és la clau del meu dia a dia. I sempre intento ser respectuós i el més empàtic possible. Però sempre es pot millorar. En tot.

A Barçakids ens centrem sobretot en nens i nenes d’entre 6 i 12 anys, mentre que el teu projecte va enfocat a nois i noies de més edat. Fas servir algun recurs digital per preparar els teus vídeos d’unicoos que creguis que pot ser útil als nens i nenes de primària? I als seus professors? O als seus pares i mares?

Amb els meus unicoos intento exemplificar tot el que explico amb exemples que els apassionen. Amb extractes de les seves pel·lícules, sèries, videojocs preferits, els seus superherois… Per a nens i nenes de primària, en el fons, seria el mateix. Possiblement només caldria buscar altres exemples… Sempre he pensat que s’han de tractar els nens i les nenes com a adults i que hauríem d’escoltar-los més. Podem aprendre moltíssim d’ells, necessitem escoltar més al nen que vam ser.