27-06-2016
Conversem amb la Noemí Fernández, mestra amb vocació!

Avui conversem amb la Noemí Fernández @Tanaestel. Mestra de música, apassionada de la docència de nens i nenes de Primària des de l’any 1999. Les seves inquietuds pel desenvolupament integral de la persona i la seva faceta d’escriptora de literatura infantil ens han portat a conversar amb ella. Amb ella volem repassar els seus reptes, il·lusions i opinions sobre els valors educatius!

 

Què et va portar a estudiar Pedagogia i Psicoteràpia Humanista?
Quan vaig acabar d'estudiar Magisteri tenia la sensació interna que em mancaven coneixements per poder desenvolupar la tasca de mestra des del punt de responsabilitat que jo desitjava. No era que no hagués rebut la preparació adequada a la carrera de Magisteri, sinó que hi havia situacions en la pràctica on estaven implícites altres dimensions de l'ésser humà més enllà de l'acadèmica -com ara l'emocional- i que a mi se m'escapaven. Ampliar la meva formació va ser un camí que em va fer créixer i madurar, cosa que després vaig poder aplicar en el meu dia a dia, tant a la vida personal com a la feina.

Explica’ns una mica quina és la teva principal font d’inspiració a l’hora de treballar amb els nens...
La meva principal referència són els mateixos nens i nenes. Les seves històries i vivències són una gran font on em nodreixo. M'agrada molt parlar amb els meus alumnes, preguntar com se senten, com viuen determinades situacions quotidianes, quina és la seva opinió sobre el món... Ells mateixos em demanen sovint que escrigui un conte sobre un tema en concret i quan l'acabo són els primers a escoltar-lo abans de presentar-lo a l'editorial. De fet, són els millors crítics que tinc! La seva sinceritat i propostes de millora m'han ajudat en diverses ocasions.

Alguns ex-alumnes et recorden molt per les teves tècniques i mètodes creatius per memoritzar, per exemple, les parts del cos. Quin creus que ha de ser el paper de la creativitat en l’educació?

Personalment crec que estem vivint un moment històric i social on l'educació i la creativitat han d'anar agafades de la mà. El món que ens envolta varia constantment i en molts moments els patrons antics ja no serveixen. Cal, doncs, acompanyar als infants cap a l'assoliment d'unes competències personals i emocionals que els ajudin a desenvolupar-se en una societat en constant evolució. La creativitat és la base per adaptar-nos més ràpidament a aquests canvis. En el dia a dia escolar es donen moltes situacions on es manifesten actes creatius, tant per part dels mestres com dels alumnes. En la mesura que els docents anem prenent consciència que no hi ha una manera única d'aprendre, estarem convertint l'acte d'educar en un acte creatiu, on cada persona pot descobrir i desenvolupar les seves habilitats.

Què és el que més t’agrada de la teva feina?
El que més, la convivència amb els nens i nenes. Jo sempre dic que són els meus grans mestres! Sóc molt afortunada per poder acompanyar a tantes persones en el seu creixement. És màgic veure la seva evolució i com van dibuixant les seves vides, com es converteixen en adults.

Poses a la disposició dels pares i mestres un seguit de materials educatius sobre educació emocional i, també has publicat uns quaderns d’expressió escrita i pensament creatiu ‘Atrapa-Paraules’ . Quins exemples pràctics s’hi poden trobar?
Quan em plantejo crear un material, ho faig des del desig que sigui útil i pràctic a l'hora d'utilitzar-lo. Sovint són recursos que he elaborat per aplicar-los amb els meus alumnes i veient que funcionen, valoro publicar-los. Aquests últims quaderns d' "Atrapa-paraules" són un plantejament divertit per adquirir estratègies d'expressió escrita i desenvolupar la creativitat. Mitjançant jocs i activitats variades els infants acaben escrivint els seus propis contes, còmics, poemes... Un altre recurs que vaig desenvolupar fa poc són els quaderns d'educació emocional i valors "Des de dins", on proposo als nens i nenes apropar-se el seu món intern d'una manera senzilla. Aquest material pretén ajudar a connectar, identificar, expressar i compartir les seves emocions i sentiments. He de dir que em sento molt orgullosa de poder col·laborar amb l'editorial Salvatella perquè és un gran referent en el món del llibre infantil i sempre tenen present una visió de l'educació basada en els valors.

Des de Barçakids, posem a l’abast de la comunitat educativa un seguit de recursos educatius al voltant d’esports i valors pensats perquè els mestres pugueu reforçar les activitats del dia a dia i ajudar-vos a tenir més opcions d’activitats entorn els valors a l’aula. Coneixies aquests materials?
Sí, els conec! Crec que és de gran ajuda poder tenir a l'abast aquests recursos. Molts d'ells serveixen per enriquir els continguts d'educació en valors a l'escola. A més, les activitats plantejades són d'allò més divertides i variades. Els docents agraïm poder comptar amb diferents materials més enllà dels habituals perquè és una manera d'enriquir la nostra tasca.

Com a mestra de música, com vius l’activitat participativa de la Cantània? Un concert ple de valors molt importants...
Cantània és un projecte ple de valors. El que els alumnes viuen en el procés de preparació i en la realització del concert final ho recorden per sempre més. Queda guardat en aquell calaixet de la memòria de les coses que no s'obliden. El fet de participar en un programa d'aquesta magnitud fa que els alumnes s'impliquin en el seu aprenentatge des de l'esforç, la il·lusió i la constància. Senten que formen part d'un tot però que la seva aportació és important. A més dels mestres i els alumnes, les famílies i la resta de la comunitat educativa també col·laboren perquè la Cantània pugui donar-se.

Tens algun projecte de futur en l’àmbit musical?
Aquest juny he començat a escriure una cantata amb una companya d'escola, la Montserrat Llagostera. Ella és una gran mestra de música i està component les cançons. Jo he escrit la història i aquest estiu faré la lletra de les melodies que aprendran els nostres alumnes.

Alguna recomanació per als futurs mestres de música?
Als mestres de música en concret, que inspirin amb la seva assignatura i que deixin que els infants puguin expressar amb el llenguatge dels sons tot allò que no diuen amb les paraules. També que connectin la seva àrea amb la resta d'àrees, com les matemàtiques, les llengües, el medi... Pels futurs mestres en general, que facin cas de les seves inquietuds i que estiguin en formació constant per tal de poder acompanyar als seus alumnes que seran els adults del futur. I sobretot, que siguin feliços i molt coherents en les seves vides, perquè només des d'aquest lloc podem ser un model de referència pels nostres nens i nenes.